Miten ylläpidetään koulurauhaa?
Tehtävän tavoite on ohjata pohtimaan, miten jokainen voi omalla toiminnallaan ylläpitää koulurauhaa.
Oppilaat pohtivat ryhmässä kysymyksiä. Vastauksia voi kirjoittaa myös esimerkiksi sähköisesti Padlet-sovelluksella, värillisille papereille tai taululle. Ryhmätyöskentelyn jälkeen käydään aikuisen johdolla yhteinen keskustelu.
- Miten voisi tehdä, jos joku on yksinäinen?
- Miten voidaan luoda hyvää ilmapiiriä koulun toimintaan?
- Miten oppilaat voisivat tuntea toisensa paremmin?
- Miten oppilaat ja opettajat voisivat tuntea toisensa paremmin?
- Miten toimit, jos huomaat kiusaamista?
- Miten koulussa voitaisiin lisätä positiivisen palautteen antamista?
Repäise ja ilahduta!
Tehtävän tavoitteena on lisätä positiivista ilmapiiriä ja oppilaiden välistä positiivista vuorovaikutusta. On hyvä seurata, että kaikki saisivat vähintään yhden kehun itsestään.
Lauseita voi monistaa useita arkkeja nitoa ne päällekkäin ja leikata valmiiksi suikaleita siten, että nipusta voi repäistä lapun ja antaa sen jollekulle.
Esimerkkilauseita:
- Kiitos, että olet olemassa.
- Olet kiva kaveri.
- Olet hauskaa seuraa.
- Olet ystävällinen.
- Otat toiset huomioon.
- Näet hyvän toisissa.
- Kohtelet kavereita tasapuolisesti.
- Osaat toimia epäitsekkäästi.
- Viihdyn kanssasi!
- Autat toisia.
- Nostit pudonneen tavarani.
- Annoit minun osallistua leikkiin.
- Puhut kauniisti.
- Kehut toisia.
- Puolustit minua, kun toinen sanoi kurjasti.
© Kulttuuri- ja uskontofoorumi Fokus ry, Saara Mäkelä ja Vesa Soikkeli